Podatek od nieruchomości
Podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące:
-
właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych,
-
posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych,
-
użytkownikami wieczystymi gruntów,
-
posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiącymi własność Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego.
Przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości są grunty, budynki, związane prowadzeniem działalności gospodarczej budowle, a także urządzenia budowlane w rozumieniu przepisów prawa budowlanego związane z obiektem budowlanym, które zapewniają możliwość użytkowania obiektu zgodnie z przeznaczeniem.
Obowiązek podatkowy powstaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło nabycie tytułu prawnego do przedmiotu opodatkowania lub wejście w jego posiadanie. Jeżeli okolicznością, od której jest uzależniony obowiązek podatkowy jest istnienie budowli albo budynku lub ich części, obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budowli albo budynku lub ich części przed ich ostatecznym wykończeniem.
Obowiązek podatkowy wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek.
Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek.
Zobowiązanie podatkowe w podatku od nieruchomości powstaje w przypadku osób fizycznych - z dniem doręczenia decyzji ustalającej wymiar podatku za dany rok podatkowy, w przypadku osób prawnych i jednostek organizacyjnych, w tym spółek nieposiadających osobowości prawnej - zobowiązanie powstaje z mocy prawa.
Czynności i dokumenty związane z podatkiem od nieruchomości
Podatnicy podatku od nieruchomości są obowiązani składać organowi podatkowemu, właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, sporządzone na formularzach według ustalonego wzoru:
- informacje o nieruchomościach i obiektach budowlanych w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub od zaistnienia zdarzenia powodującego zmianę wysokości opodatkowania (osoby fizyczne),
- deklaracje na podatek od nieruchomości w terminie do dnia 31 stycznia roku podatkowego, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub od zaistnienia zdarzenia powodującego zmianę wysokości opodatkowania (osoby prawne i jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej).
Jeżeli nieruchomość lub obiekt budowlany stanowi współwłasność lub znajduje się w posiadaniu jednocześnie osoby fizycznej oraz osoby prawnej, bądź jednostki organizacyjnej (w tym spółki nieposiadającej osobowości prawnej) - osoba fizyczna składa deklarację na podatek od nieruchomości oraz opłaca podatek na zasadach obowiązujących osoby prawne. W tym przypadku nie jest doręczana osobie fizycznej decyzja ustalająca wysokość zobowiązania podatkowego.
Obowiązek składania informacji i deklaracji na podatek od nieruchomości dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień w tym podatku, zarówno ustawowych, jak wprowadzonych uchwałą rady gminy.
Od 1 lipca 2019 r. obowiązują jednolite wzory deklaracji i informacji na podatek od nieruchomości. Formularze deklaracji i informacji są dostępne na stronie Miasta w Biurze Obsługi Interesanta - Referat Podatków, a także na stronie: podatki.gov.pl. Składanie deklaracji i informacji w formie elektronicznej od 1 lipca 2019 r. jest również możliwe na pośrednictwem strony epuap.gov.pl.
Terminy i sposoby płatności podatku od nieruchomości
- osoby fizyczne - w 4 ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego - do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego,
- osoby prawne i jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej - za poszczególne miesiące w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego - do 15 dnia każdego miesiąca, a za styczeń do dnia 31 stycznia.
Należny podatek można wpłacać – na indywidualne rachunki bankowe:
-
gotówką – bez prowizji: w oddziałach PKO Banki Polski S.A. przy ul. Reymonta 16/18
-
kartą, korzystając z terminala płatniczego – pokój Nr 4 i 11 (parter) w Urzędzie Miasta Radomsko
-
za pośrednictwem bankowości elektronicznej
-----------------------------------------
WAŻNE:
Wydłużenie do 31 marca 2025 r. terminu na złożenie deklaracji DN-1
W 2025 r. ustawodawca jednorazowo umożliwił podatnikom opodatkowanym na zasadach obowiązujących osoby prawne, złożenie deklaracji DN-1 w terminie do 31 marca 2025 r.,
jeżeli spełnią następujące warunki:
1. złożą do właściwego organu podatkowego w terminie do dnia 31 stycznia 2025 r. pisemne zawiadomienie o skorzystaniu z tego uprawnienia, zawierające:
a) nazwę organu podatkowego, do którego zawiadomienie jest kierowane,
b) nazwę podatnika składającego zawiadomienie, adres jego siedziby oraz jego identyfikator podatkowy,
c) oświadczenie o skorzystaniu z uprawnienia do złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości na rok 2025, w terminie do dnia 31 marca 2025 r.;
2. bez wezwania organu podatkowego, wpłacą na rachunek właściwej gminy miesięczne raty podatku od nieruchomości:
a) za styczeń – w terminie do dnia 31 stycznia 2025 r.,
b) za luty – w terminie do dnia 15 lutego 2025 r.,
c) za marzec – w terminie do dnia 15 marca 2025 r.
– w wysokości odpowiadającej średniej miesięcznej kwocie należnego podatku za 2024 r.
Podstawa prawna:
- art. 6 ustawy z dnia 19 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej ( Dz. U. z 2024 r. poz. 1757).
------------------------------------------
Opodatkowanie garaży w budynkach mieszkalnych w 2025 r.
Przepisy dotyczące podatku od nieruchomości w 2025 r. zrównują stawkę dla miejsc stanowiących prawnie część lokalu mieszkalnego oraz wyodrębnionych prawnie jako odrębna nieruchomość i wprowadzają dla wszystkich pomieszczeń przeznaczonych do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych jednakową stawkę - właściwą dla budynków mieszkalnych. Dotyczy to także garaży wielostanowiskowych w budynkach wielomieszkaniowych, będących odrębnymi nieruchomościami lokalowymi.
Zasady płacenia podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.:
1. Miejsca postojowe w garażach stanowiących część budynku mieszkalnego, niezależnie od statusu prawnego garażu: stawka dla budynków mieszkalnych;
2. Garaże stanowiące część budynku np. jednorodzinnego (znajdujące się w tej samej bryle): stawka dla budynków mieszkalnych;
3. Garaże będące odrębnym budynkiem: stawka dla garaży;
4. Miejsca postojowe i garaże wykorzystywane na cele działalności gospodarczej, bez względu na status prawny i budowlany: stawka dla budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Podatnicy podatku nie muszą zgłaszać do Urzędu korekt informacji IN-1. Zmiany stawki Urząd dokona we własnym zakresie, a decyzje ustalające wymiar podatku od nieruchomości od osób fizycznych za 2025 r. zostaną wydane na podstawie danych zawartych w ewidencji podatkowej.
-----------------------------------------------------------
Podstawowe akty prawne:
-
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 70),
-
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.),
-
Uchwała Nr LIII/527/22 Rady Miejskiej w Radomsku z dnia 28 października 2022 r. zmieniająca uchwałę w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości (Dz. Urz. Woj. Łódzkiego z 18.11.2022 r. poz. 6504; uchwała określa stawki podatku od nieruchomości obowiązujące od 01.01.2023 r.),
-
Uchwała Nr XXXVII/385/21 Rady Miejskiej w Radomsku z dnia 29 października 2021 r. zmieniająca uchwałę w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości (Dz. Urz. Woj.Łódzkiego z 19.11.2021 r. poz. 5376; uchwała określa stawki podatku od nieruchomości obowiązujące od 01.01.2022 r.),
-
Uchwała Nr XXIV/254/20 Rady Miejskiej w Radomsku z dnia 27 listopada 2020 r. w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości (Dz. Urz. Woj. Łódzkiego z 02.12.2020 r. poz. 6549; uchwała określa stawki podatku obowiązujące od 01.01.2021 r.),
-
Uchwała Nr XIII/144/19 Rady Miejskiej w Radomsku z dnia 27 listopada 2019 r. zmieniająca uchwałę w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości (Dz. Urz. Woj. Łódzkiego z 12.12.2019 r. poz. 6826; uchwała określa stawki podatku obowiązujące od 01.01.2020 roku),
-
Uchwała Nr II/7/18 Rady Miejskiej w Radomsku z dnia 4 grudnia 2018 r. zmieniająca uchwałę Nr XVII/125/15 Rady Miejskiej w Radomsku z dnia 4 grudnia 2015 r. w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości (Dz. Urz. Woj. Łódzkiego z 11.12.2018 r. poz. 6560; uchwała określa stawki podatku obow. od 01.01.2019 roku),
-
Uchwała Nr LXXI/676/23 Rady Miejskiej w Radomsku z dnia 24 listopada 2023 r. zmieniająca uchwałę w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości (Dz. Urz. Woj. Łódzkiego z 08.12.2023 r. poz. 10019),
-
Uchwała Nr LXXV/723/24 Rady Miejskiej w Radomsku z dnia 28 marca 2024 r. zmieniająca uchwałę w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości (Dz. Urz. Woj. Łódzkiego z 18.04.2024 r. poz. 3312),
-
Uchwała Nr XVI/113/15 Rady Miejskiej w Radomsku z dnia 9 listopada 2015 r. zmieniająca uchwałę nr XVII/113/11 Rady Miejskiej w Radomsku w dnia 30 listopada 2011 r. w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości na terenie miasta Radomska (opublik. Dz. Urz. Woj. Łódzkiego z 16.11.2015 r. poz. 4366),
-
Uchwała Nr XVII/113/11 Rady Miejskiej w Radomsku z dnia 30 listopada 2011 r.
w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości na terenie miasta Radomska (Dz. Urz. Woj. Łódzkiego Nr 371, poz. 3973),
-
Uchwała Nr XVII/126/15 Rady Miejskiej w Radomsku z dnia 15 grudnia 2015 r.
w sprawie określenia wzorów formularzy deklaracji podatkowych i informacji na podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny (Dz. Urz.Woj. Łódzkiego poz. 5458),
-
Uchwała Nr III/27/24 Rady Miejskiej w Radomsku z dnia 28 czerwca 2024 r. w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości budynków lub ich części położonych na terenie miasta Radomska, objętym Gminnym Programem Rewitalizacji Miasta Radomska 2030+, na które poniesiono nakłady na remont elewacji (Dz. Urz. Woj. Łódzkiego z 19.07.2024 r. poz. 5684),
-
Uchwała Nr VIII/61/24 Rady Miejskiej w Radomsku z dnia 25 października 2024 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis (Dz. Urz. Woj. Łódzkiego z 15.11.2024 r. poz. 9324),
- Uchwała Nr XXVI/160/16 Rady Miejskiej w Radomsku z dnia 16 maja 2016 r. w sprawie wprowadzenia oraz określenia wysokości opłaty prolongacyjnej (opublik.: Dz. Urz. Woj. Łódzkiego z 06.06.2016 r. poz. 2423),
- rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 maja 2019 r. w sprawie wzorów informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości (Dz. U. z 2019 r. poz. 1104).
email: ulaj@radomsko.pl , w dniu: 30‑12‑2011 09:13:00
email: jacek@radomsko.pl , w dniu: 30‑12‑2011 09:13:00
Lp. | Rodzaj zmiany | Data aktualizacji | Wytworzono przez | Wprowadzono przez | Akcje |
---|